There is no institution that guarantees freedom. Freedom is a practice that is carried out in certain moments. But there are no institutions, legal code, political discourse that would ever guarantee freedom, because freedom is a practice. *
Teckningen som löper längs med båda de båda perrongerna på Slussen utgår från friheten som en praktik i odjurets mage – ett slags maskinellt, strukturellt odjur som består av olika mer eller mindre synliga sammansättningar av idéer om hastighet, effektivitet och kommersiell profit vilka alla laborerar med motsatser som abstraktion och närhet.
Tanken om Slussen som ett odjur utgår från en kritik av modernism och industrialism som en ständig rationell och linjär framgångssaga. En kritisk diskussion som idag intensfieras utifrån dessa utopiska tankars fortsättning i dagens samhälle.
With today’s talk about walls and barriers being erected — with the active prevention of vulnerable people reaching shores — liberalism (and specifically neo-liberalism), which once reveled in the collapsing of walls and preaching the unobstructed flow of ‘capital, goods, services, and people’, etc., is under enormous critical scrutiny. *
”FREEDOM IS A PRACTICE” består av flera bildlager – lager som inte bara genererar förskjutningar mellan trafik och reklam där hastighet konkurerar med tillgänglighet, förfrämligande och konfrontation – men också lägesändringar mellan lagren. Bokstäver transformeras till och ur en streckkod och sammansmälter med cirkelformade målningar. Verket experimenterar också med stationens utsträckthet genom att testa att förskjuta gränser för hur vi upplever och kategoriserar bilder och linjer i en miljö präglad av trafik och information.
Det dröjande och fragmentariska seendet, som teckningen arbetar med, understryker att en ensidig kritik av rationalism eller konstruktiva förbättringsidéer inte fungerar. ”FREEDOM IS A PRACTICE” bygger vidare på en rad tidigare teckningsverk som bearbetar skiftande aspekter i olika framstegstankars komplexitet.
Bland tidigare arbeten återfinns t. ex.: ”Blow UP,” (1995-1996), ”Abandonado,” (1997), ”Protect Identity (Skyddad källa),” (1998- 2001) och singulära teckningar eller teckningssserier såsom ”Written Language (line drawings),” (2008-) ”Oxidopolis,” (2014), ”Face Value,” ”the Tipping Point,” (2016-) och ”Universal(s),” (2018-).