Sophie Tottie’s mid-career exhibition at Liljevalchs was the artist’s most comprehensive show. Tottie’s art revolves around existential questions relating to philosophy and politics, the history of science and atomic physics, reason and speculation. In her work, she moves freely between various media including painting, drawing, video, photography and objects. Beginning outside Liljevalchs, the exhibition featured long, white banners in a synthetic material with red letters that formed a line that flowed into the first exhibition gallery. Some works were painted directly on the walls of the galleries.
Thousands of trillions of neutrinos fill our bodies each second; they stream down from the sky and up from the ground. For me, it has to do with where our universe ends and how we experience the world.
*
När Sophie Tottie ställde ut med sin mitt-i-karriären-utställning på Liljevalchs var det hennes dittills största. Totties konst kretsar kring existentiella frågor som filosofi och politik, vetenskapshistoria och atomfysik, förnuft och spekulation. I sina verk rör hon sig fritt mellan olika medier som måleri, teckning, video, fotografi och objekt. Utställningen började redan utanför Liljevalchs med långa, vita vepor i syntetmaterial med röda bokstäver eller bilder som bildade en linje som fortsatte in i första utställningssalen. En del av verken målades direkt på väggarna i Liljevalchs salar.
Tusentals triljoner av neotriner uppfyller våra kroppar varje sekund, de strömmar ned från himlen och upp från marken. För mig har det att göra med var universum slutar och hur vi greppar världen.